صفحه اول تماس با ما RSS                     قالب وبلاگ
  
آرمان روابط عمومی
آموزشی -اطلاع رسانی -فرهنگی -اجتماعی و...
نوری زاده پنجشنبه یکم تیر 1391
ویژگی این دنیای جدید چیست؟

دنیای الکترونیکی جدید، دنیایی است که یکی از معایب آن ایجاد نابرابری یا شکاف دیجیتال است. یک بعد دیگر آن نیاز به آموزش و همگانی شدن ابزار الکترونیکی است. در این دنیای جدید، آموزش خیلی اهمیت دارد .در بحث فرهنگی ما با حاکمیت زبان انگلیسی مواجه هستیم و حدود 80 درصد حاکمیت در اینترنت در اختیار زبان انگلیسی است .

همچنین ، ظهور حرفه های جدید را هم باید به این موارد اضافه کرد. حرفه هایی که قبلا وجود نداشتند. درحال حاضر اقتصاد مبتنی بر اطلاعات ، بیشترین فرصت ها را در اختیار حرفه های مبتنی بر اطلاعات قرار می دهد. دراین میان حرفه ارتباطات و به ویژه روابط عمومی از بازار کار بهتری برخوردار است.

اولین روابط عمومی های الکترونیک چه زمانی به وجود آمدند؟

روابط عمومی الکترونیک در ایران همزمان با ورود اینترنت یعنی بعد از سال 1371 به وجود آمد. بیشتر این روابط عمومی ها دولتی بودند و در حال حاضر بر اساس آمار اعلام شده، حدود1000 سایت اینترنتی مربوط به سازمان های دولتی فعالیت دارند که شامل وزارت خانه ها و سازمان های وابسته به آنها ست .

البته نکته ای که نباید فراموش کرد اینکه، هر تارنمای الکترونیکی نمی تواند یک روابط عمومی الکترونیک باشد . در حال حاضر بسیاری از سایت هایی که تحت عنوان روابط عمومی فعالیت می کنند ، چیزی فراتر از یک تارنمای صرف نیستند.

 نکته دیگر اینکه کار روابط عمومی در این فضا فقط خبری نیست. تارنمای الکترونیکی یک سازمان باید هم کارکرد خبری داشته باشد، لٌگوی سازمان را در خود داشته باشد ، عملکرد سازمان ، چارت سازمانی، محصولات ، خدمات و ... را به اطلاع مخاطبان خود برساند.در کنار این کارها ، اتاق خبر الکترونیکی وجود داردو ابزارهای الکترونیکی دیگری چون Mail و Chat هم کاربرد دارد.

ویژگی روابط عمومی الکترونیک در مقایسه با شکل سنتی آن چیست؟

در حالت ایده آل می توان گفت از آنجا که در دنیای جدید  مبتنی بر اطلاعات ، حرف اول را سرعت می زند، در این نوع از روابط عمومی ، سرعت نشر اطلاعات بیشتر است. همچنین امکان انتشار اطلاعات به صورت چند رسانه ای فراهم است و روابط عمومی به عنوان بخشی از رسانه های جدید ، تعاملی بوده  و با کمترین هزینه هم می تواند برای تولید کننده و مصرف کنندگان مفید باشد. علاوه براین روابط عمومی الکترونیک در عرصه درون سازمانی نیز ابزار مناسبی برای اطلاع رسانی به کارکنان است.

ایجاد روابط عمومی الکترونیک به این مفهوم نیست که روابط عمومی به شکل سنتی آن تعطیل شود. همه کشورهای توسعه یافته با گذر از مراحل سنتی به شکل الکترونیک آن دست یافته اند.

برای رسیدن به شرایطی که روابط عمومی دیجیتال فراهم شود باید "زیر ساخت ها"، "نیروی انسانی" ،"فضای الکترونیک" و "روابط عمومی به عنوان بخشی از رسانه های جدید (New Media)"  را در نظر داشت.

زیرساخت ها به عواملی چون تعداد کاربران،تعداد کامپیوتر و خط تلفن (به نسبت جمعیت) بستگی دارد. با بررسی شرایط کنونی جامعه ما می بینیم در مقابل هر 100 نفر 26 خط تلفن وجود دارد. این عدد گویای این است که ما حداقل 4 برابر ضعیف تر از کشورهای پیشرفته در حوزه خدمات اینترنتی هستیم.

نیروی انسانی ما هم باید چه در تولید زیر ساخت ها و چه در استفاده ازآنها توانمند باشد. نکته مهمتراینکه روابط عمومی الکترونیک بخشی از رسانه های جدید با ویژگی های خاص آن است. یکی از ویژگی های این رسانه ها ادغام شدن آنهاست. شرایطی که قبلا وجود نداشت. به طوری که امروزه مخاطب هم مخاطب متفاوتی است . او می تواند عکس العمل نشان دهد و بلافاصله دست به تفسیر بزند.

اما همه این موارد ، نیازمند یک مدیریت راهبردی است که بتواند برنامه های متفاوتی را طراحی کند.درجامعه ما متاسفانه هنوز  نگاه راهبردی نیست و مهمتر از آن مدیریت تخصیص منابع در روابط عمومی یکی از مباحثی است که ما در آن دچار ضعف هستیم .

نیروی متخصص روابط عمومی چه تاثیری در این فرایند دارد؟

بخشی از تخصص روابط عمومی در شکل الکترونیک ، مربوط به همان حوزه روابط عمومی سنتی است، بخشی هم به توانمندی های تعامل با مدیریت سازمان . شخصی که یک روابط عمومی را در اختیاردارد ، باید هم سواد فنی و کامپیوتری داشته باشد و هم در سه حوزه تولید پیام ،  برنامه نویسی و علوم سیستم ها و مدیریت،  توانمندی داشته باشد.

یک مدیر روابط عمومی باید مدیریت وتکنولوژی را به خوبی بفهمد تا بتواند نقش نوآور یا عامل توزیع اطلاعات در داخل سازمان را ایفا کند. نیروی روابط عمومی باید پیشتاز فناوری های جدید در سازمانی که در آن فعالیت می کند ، باشد . مجموعه این عوامل برای انتقال وضع سنتی به شرایط جدید مهم و ضروری هستند که به نظرم برای رفع مشکلاتی که در این زمینه ما با آن مواجه هستیم، باید یک سری واحد درسی در بین دروس رشته روابط عمومی در دانشگاه گنجانده شود .

منبع:1- www.afta نوشته شده در  دوشنبه 27 خرداد1387ساعت 9:12  توسط نبیه باباشاهی  (

این گفت و گو چندی پیش در جام جم آنلاین منتشر شده است.)

ابزار رایگان وبلاگ

طراحی سایت